Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


ruang solat utama
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
ruang solat utama



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Sunday, 2-Dec-2007 09:55
MASJID (NEGERI) SULTAN ABU BAKAR, JOHOR BAHRU, JOHOR DT
KUNJUNGAN KEDUA**PAGI
SENIBINA DALAMAN

JOHOR BAHRU, JOHOR DT
Tarikh: Ahad 2 Disember 2007
Masa : 9.55 pg - 11.45 pg

Senibina Dalaman
**Tiang-tiang yang padat di luar & dalam masjid berciri Romawi adalah pengaruh Eropah Klasik era Renaissance
**Batu marmar asli yang digunakan sebagai lantai dalaman & tangga-tangga masjid adalah marmar yang di bawa masuk dari Italy.
**Mimbar(Altar) logam antik berwarna kuning keemasan & disudahi dengan ukiran halus & indah adalah mimbar yang dibeli dari Turki.
**Satu perkara yang berlainan pada masjid ini adalah dengan adanya "Tempat Bara ( Essence Burner)" yang ditempatkan di pintu masuk bahagian belakang dewan solat utama. Ianya berwarna kuning keemasan & dibeli dari negeri China.
**Tempat wuduk asalnya dibina disebelah bawah supaya kebersihan terjamin. Ianya terbuka tanpa dinding. Di situ juga disediakan satu ambin(bangku besar) untuk musafir berhenti rehat maupun tidur. Namun, setelah tambahan bangunan dilakukan, bahangian wuduk ditutup & dibesarkan. Tingkat atas dibina sebagai ruang solat tambahan.
**Keluasan masjid ini dapat menampung 3000 jemaah dalam satu masa.

mummy soffie: tak pa....ceq tengok la slow2...deri ni lama2 skali baghu buat n3. Gambaq berbakui-bakui, tp nak celah caghi masa tu yg susah....nak buat n3 kat blog lagi, kat fp yg satu lagi tu....tp kan, deri really appreciate dgn konsistensi ceq dok mai tgk gambag2 masjid ni...nanti bila pi penang, we will pay ur family a visit klu diizinkan, insya-Allah.
:mobile_phone: ;-)

mummy Irdina&Arissa: terima kasih kerana sudi menjengok.

mummy sofie: wuisyy..mimbar dia mmg hebat...seni ukiran halus logam...kalau sewa buat pelamin tak laghat nak bayaq aih...... essence burner tu depa guna utk bakaq pewangi, bolehjadi kemiyan & lain2 jenis pewangi dulukala kut...chandelier tu kalau dulu2 punya standard kira hebat tak sangga la....
**tak pa la ceq...satu hari nanti, ada masa dan ketikanya ceq akan sampai jugak kemasjid2 ni, rezeki dah Allah tentukan...
**rumah kampung, jalan lecah, rumah berkuap x dak aircond tu permainan hidup deri jugak....deri ni budak bendang pure punya, ceq pun kalah tau....itu semua x dak hal pnyer ....janji aman...

© Pidgin Technologies Ltd. 2016