Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Pandangan dari jarak jauh
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
Pandangan dari jarak



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Monday, 15-Oct-2007 09:30
Masjid Ampang Pecah, Kuala Kubu
Masjid ni memang Deri dok target nak singgah dalam perjalanan ke Fraser's Hill. Dua tiga haghi lepas terbaca tentang mesjid ni dalam artmelayu.blogspot tulisan Radzi Sapiee (syok browse blog saudara ni). Kebetulan memang kami anak beghanak nak pi rilek kat Fraser's Hill, jadi apa lagi....tercapailah cita-cita Deri. Memang mesjid ni ada tarikan tersendiri. Lokasi dia...dibelakang dia hutan, didepan dia jalanraya & sungai....sunyi, tenang dan terasa aman. Dari jalanraya ke Kuala Kubu Baru dah kelih dah mesjid ni, jadi tak la susah nak caghi. Masjid ni dibina pada tahun 1926 sepertimana terpampang kat menara dia. Senibina lama....Moorish? Deri tak beghapa tau pasai ni.
Dalam ruang sembahyang utama dia...fuiyoo...antik gitu. Chandeliers tu ghasanya yang ori kut.
Kat luaq mesjid tu sayang sikit sebab bentuk & fasad asalnya terlindung dengan bangunan tambahan. Nak buat gena, mungkin jemaah ramai kut....Tapi yang Deri tengok, ruang tambahan tu nampak macam tak beghapa ada oghang ambik pahadui pun, banyak sisa2 kelawaq. Kut la ni ramai jemaah dah pakat pi solat kat Masjid Jamek Ar-Rahman....lebihkughang 3 Km dari situ. Lagumana pun Deri harap depa jaga mesjid ni betul-betul sebab selain dari ia merupakan rumah Allah, senibina lamanya pun perlu dipelihara.Bukan begitu? :groucho:

© Pidgin Technologies Ltd. 2016